Hygiëne

Al geruime  tijd is er in de Tandheelkundige wereld veel te doen over het onderwerp praktijkhygiëne.

Reed in 1995 kwam het Rapport van de WIP (werkgroep infectiepreventie ) uit. De aanleiding hiertoe was destijds de in 1982 ontdekte ziekte aids. Waarvan men toen dacht dat de tandheelkunde een niet onbelangrijke bron van verspreiding zou kunnen zijn. Wat uiteindelijk (o.a. bij een juiste praktijkhygiëne) niet het geval bleek te zijn.

Ook de gevaarlijke ziekte Hepatitis B, die meer dan 50 keer zo infectieus is als hiv,  waarvan de verspreiding veel gemakkelijker via bloed-bloed contact plaatsvindt , was en is een belangrijk item in de infectiepreventie. Alle tandheelkundige medewerkers dienen hiertegen beschermd te zijn door middel van een vaccinatie. Zodat zij niet een bron van infectie – overdracht kunnen zijn.

Alle maatregelen tot hygiëne, (thermo)desinfectie en sterilisatie zijn er op gebaseerd om kruisbesmetting (patient naar patient) als eerste en patient naar zorgverlener en omgekeerd te voorkomen.

IMG_2672             HPIM1489[1]

DAC – boorkoppenreiniger                              Thermo-desinfector en autoclaaf

In de link hierover www.wip.nl kunt u er alles over lezen. Sinds 1995 nemen wij al de maatregelen zo goed mogelijk over die er in diverse rapporten en verslagen worden gepubliceerd.

Duidelijk mag zijn dat hiervoor soms behoorlijke investeringen noodzakelijk zijn  .

Ook op milieugebied  en waterkwaliteit zijn tandartsen gehouden aan de wettelijk vastgestelde regels  .O.a. betreffende afvalstoffen, c.q. gevaarlijke stoffen en bv lozing  op het openbare riool. Hierop wordt door de Regionale Milieudiensten , in ons geval Zuidoost – Utrecht, toezicht gehouden.